loading...
تنهایی من
farhad بازدید : 5 سه شنبه 30 مهر 1392 نظرات (0)

مدت مدیدی است که در مورد واژه­ ها و معانی و پیدایش آن­ها فکر می­ کنم. تصمیم گرفتم مقالات کوتاهی با نام «جادوی واژه­ ها» بنویسم که شاید در آینده به صورت مجموعه، آن­ ها را به چاپ برسانم. در این مجموعه می­ خواهم از نظرات دیگران هم بهره ببرم چراکه معتقدم در هر ذهنی کلیدی است به نام اندیشه که می­ توان قفل­ های بسیاری را با آن باز کرد و اگر با یکدیگر بیندیشیم بی­ شک به شاه­ کلید حل معماهای زندگی­ مان دست خواهیم یافت.
اولین واژه که در زندگی روزمره آن را همواره استفاده می­ کنیم بدون آن که به ­درستی معنایش را بدانیم واژه­ ی « امید» است. می­ خواهم که در مورد معنا وچگونگی پیدایش آن کمی بیندیشیم.
انسان با احساسات متفاوت و متضادی آفریده شده است و به مرور زمان برای هر یک از آن­ ها واژه ­ای را ساخته و نامی بر آن­ ها نهاده است. هر واژه متضاد خود را نیز در دل دارد مثل عشق و نفرت، ترس و شجاعت، غم و شادی، خشم و آرامش و ... در پس هر یک از این احساساتِ عاطفی و ذهنی، یک واکنش جسمی و نمود عینی نیز نهفته است یعنی وقتی ترس بر ما حاکم می­ شود بر اساس هورمون هایی که در بدن ترشح می­گ ردد اعضای درونی و نیز جسم ظاهری ما عکس العمل­ هایی را از خود نشان می دهند مثل تپش قلب، لرزش دست و یا کل بدن، گشادی چشم، باز ماندن دهان، لرزش فک، سیخ شدن موهای بدن و ... در هر یک از احساساتی که در ذات ما وجود دارند و با ما متولد شده­ اند، این واکنش­ های جسمی در پی تلنگرهای روحی و عاطفی به ­وجود می­ آید. پیدایش کلمات در پس نیاز انسان ها به برقراری ارتباط با یکدیگر به وجود آمد و آدمی برای کوتاه کردن توضیحاتی که باید در مورد احساساتش می­ داد برای مجموعه واکنش­ هایی که در پی بروز هر احساس در او به وجود می­ آمد، ناگزیر به استفاده از یک واژه شد به طور مثال « ترس»  که با گفتن آن همه متوجه می­ شوند که منظور چیست و یا خشم و یا حسرت، عشق، نفرت، شادی، غم و ...
حال به موضوع مورد بحث خود برمی­ گردیم. به نظر من چیزی به نام امید درواقع وجود خارجی ندارد یعنی امید در ذات، با ما متولد نشده چراکه بدن ما در هنگام استفاده از این واژه واکنش فیزیکی از خود نشان نمی
­دهد. این واژه زاییده­ ی انسان است برای رسیدن به منظوری خاص! اگر بگوییم امید را معنی کنید و بگویید وقتی امیدوار هستید چه اتفاقی در جسم شما به وجود می­ آید، چیزی برای گفتن دارید؟ آن چه در تشریح امید می­ گوییم درحقیقت نام­ احساسات دیگری است که در ما به­ وجود می ­آید مثل شادی یا هیجان، حتی اغلب برای توصیف واژه­ ی امید از متضاد آن استفاده می­ کنیم یعنی یأس را معنی می­کنیم که آن نیز درواقع چیزی نیست جز غم و اندوه.
پس امید چیست؟ به این واژه بسیار اندیشیده­ ام چراکه در پیچ و خم­های زندگی­ ام زمانی که اندوه بر من چیره گشته بود، یاران بسیاری بوده ­اند که از سر مهر، مرا به آن واژه دلگرم ساخته بودند با گفتن جملاتی از این قبیل که؛ امیدت را از دست نده، همه چیز درست می­ شود. اما به­ راستی امیدوار بودن یعنی چه­ گونه بودن؟!؟ امید به چه کاری آمده وقتی سال ها از عمرت گذشته و بسیاری از گرفتاری ­هایت درست نشده که هیچ، بسیاری دیگر هم بر آن­ ها افزوده گشته است. اندیشیدم در تنهایی و در جدالی طاقت فرسا با اندوه درونم و عاقبت برای ذهن کنجکاوم ـ که متأسفانه هرچیزی را بدون منطق و دلیل نمی ­پذیرد و زندگی را به کامم تلخ می­ کند ـ راهی برای معنا دادن به « امید» پیدا کردم.
امید، بلیط فروش یک قطار است؛ قطار زندگی، که جای نشستن هریک از احساسات درونی ما را او، تعیین می­ کند و سعی بر آن دارد تا احساسات مثبت را در کوپه ­های جلویی و صندلی­ های نخستین بنشاند مثل عشق، آرامش، شادی، بیباکی، محبت و ... که باعث پیشرفت و کمال ما می ­شوند و احساسات منفی را که ناگزیر و در ذات با ما همسفر خواهند بود، در کوپه های انتهای قطار زندگی­ مان جای می ­دهد تا باشند ولی هرچه دورتر به ما که بازدارنده ­اند و سدی برای رسیدن ما به کمال انسانی، احساساتی مثل غم، نفرت، ترس، خشم و ... و ما که لوکوموتیوران  قطار حیات­ مان هستیم، آن را به انتهایی شاید بی انتها (که هنوز نمی دانم) هدایت می­ کنیم.
شما دوستان عزیز نیز درباره ­ی امید بیندیشید که شاید شاه­ کلید تفکر جمعیِ ما راه­گشای زندگی­ مان باشد. نتیجه ­ی این جستجوی ذهنی را برای من هم بنویسید.

سپاس بیکران

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}



تی شرت محرم طرح عرشیا

تی شرت محرم طرح عرشیا

خرید تی شرت محرم

تی شرت محرم (طرح عرشیان)

تی شرت محرم، یک تیشرت فوق العاده شیک و زیبا

برای آقایان خوش سلیقه و عزاداران واقعی ...

با کیفیت استثنایی و چاپ عالی

برای اولین بار در ایران


با خرید تی شرت محرم به عزاداری امسال متفاوت ظاهر شوید

تیشرت محرم طرح جدید عرشیا

خرید پستی تی شرت محرم طرح عرشیا


قیمت : 29000 تومان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 148
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 59
  • بازدید کلی : 4,332